Nem vagyok elégedett!

 

A fogorvoslás az orvostudomány olyan különleges ága, ahol a beteg szinte mindig ébren van a kezelések, műtétek alatt, ráadásul az elkészült munkával kapcsolatban határozott elvárásai vannak. A fogorvos is ember. Sőt, a fogtechnikus és az asszisztens is ember. Csak az nem hibázik, aki nem csinál semmit. A legtöbb reklamáció hátterében apróság rejlik, ami azért jó hír, mert egyrészt könnyen és gyorsan megoldható, másrészt nem is kerül semmibe.

Mégis, mit tehetsz, ha valamivel nem vagy elégedett? Ezt a kérdést szeretném ma alaposan körüljárni!

Oda én nem megyek vissza!

Bizony, elhangzik néha ez a mondat is a rendelőben, nyilván az előző kolléga rendelőjére célozva. Minden fogorvos örül az új betegeknek, de ha valamivel nem voltál elégedett, a legrosszabb megoldás a menekülés. Gondolj bele: ha senki se megy vissza reklamálni, az orvos joggal hiszi azt, hogy tökéletes munkát végez! A reklamáció – nyilván megfelelő stílusban – javíthatja az orvos-beteg kapcsolatot, és segíti, hogy az adott probléma többet ne forduljon elő. Se nálad, se másnál. Ha már másik orvos is hozzányúlt, igazított, netán javított valamit a munkán, nehéz lesz érvényesítened a garanciádat. Az első tanácsom ezért nagyon egyszerű: ha valamivel nem voltál elégedett, először annál az orvosnál jelentkezzél vele, ahol a kezelés történt!

Túl magas a tömés! Majd bekopik?

Erre nem szabad várnod! A túl magas tömés (korona, inlay) nem fog egyhamar “bekopni”, mert a ma használt tömőanyagok az első perctől kemények és tartósak (ellentétben az amalgámmal, ami frissen elkészítve még tényleg tudott egy kicsit “igazodni”). Az egyetlen tömés, ami hamar be tud kopni, az az ideiglenes tömés. Ha kaptál érzéstelenítést a tömés (korona, inlay) készítésekor, bizony előfordulhat, hogy a legalaposabb beállítás ellenére is kényelmetlennek érzed, amikor végre elkezdesz rágni azon az oldalon. Ez nem csak zavaró, hanem árthat is a fogadnak. A legtöbbször szerencsére néhány apró mozdulattal korrigálni lehet a dolgot. Második tanácsom tehát: ha kényelmetlen, hamar menjél vissza!

Nem tetszik a színe!

Nagyon nehéz ügy! A tömések, pótlások színén utólag már nem lehet változtatni, ezért fontos, hogy amikor a fogszínt választjátok, Te is nézd meg a lehetőségeket! Ha esetleg van olyan hozzátartozód, akinek nagyon adsz a véleményére, akkor őt is hozd magaddal a rendelőbe! Volt olyan esetem, amikor egy nagy és drága hidat csak azért kellett levágni és újra elkészíteni, mert a színe nem tetszett a barátnőknek… A fogfehérítés eredményét nem szabad azonnal véglegesnek tekintened, mert kell egy-két nap, amíg az új szín stabilizálódik. Ilyenkor fokozottan kell vigyázni a színező ételek/italok fogyasztásával! Harmadik tanácsom: a fogszín ízlés kérdése, ezért mindig együtt válasszátok ki az orvossal!

Kiesett a koronám. Mi legyen?

Néha apróság, néha komoly baj is lehet a háttérben. A legtöbb esetben vissza tudjuk ragasztani a koronádat, de ezt sose próbáld meg otthon! A háztartási ragasztók nem alkalmasak korona visszaragasztására, ráadásul nagyon mérgezőek. Ha a leesett híd vagy korona nélkül nem tudsz “emberek közé” menni, meg lehet próbálni egy pici műfogsor ragasztóval átmenetileg visszatenni a helyére – persze csak amíg szakemberhez sikerül jutnod. Fontos, hogy éjszakára ki kell venned az így visszaragasztott pótlást, mert előfordulhat, hogy álmodban esetleg lenyeled! Negyedik tanács: a kiesett koronát, inlayt mindenképpen hozd magaddal a rendelőbe! Lehet, hogy egyszerűen javítható!

Megmozdult az implantátum. Itt a vég?

Minden, amit csavar rögzít, meg tud lazulni. Általában nem nagy gond, de néha lehet komoly baj is a háttérben, ezért mielőbb keresd fel az orvosodat, és számolj be neki a jelenségről! Az esetek többségében elég meghúzni a lelazult csavart, de van, hogy megsérült az implantátum. Amíg eljutsz az orvoshoz, ne terheld a lötyögő koronát! Könnyen eltörhet a meglazult csavar, és akkor sokkal nehezebb lesz rendbe hozni a dolgot! Ötödik tanácsom implantátum tulajdonosoknak (és várományosoknak) szól: az implanátum nem sérthetetlen, legalább annyira vigyázz rá, mint a fogaidra!

Bedagadt, fáj, vérzik.

Műtétek után bizony a legnagyobb gondosság ellenére is előfordulhatnak szövődmények.  Ezek lehetőségéről a műtét előtt szóban és/vagy írásban is tájékoztatni szoktunk. Ha bármi olyat tapasztalsz, ami számodra aggasztó, netán szenvedést okoz, ne habozz azonnal értesíteni az orvosodat! A jó sebész nem csak addig törődik veled, amíg a kasszához mentél, hanem a műtét után is. Mindig el szoktam mondani, hogy a műtét utáni varratszedés (csak pár perc) egyben kontrollt is jelent, ezért csak nagyon ritkán szoktunk eltekinteni tőle – pedig felszívódó varratot is tudunk választani. Hatodik tanács: ne légy hős, bátran hívd fel a sebészt, ha szövődményre gyanakszol a műtét után!

Ez még garanciális?

Nagyon nehéz kérdés. Minden rendelőben vannak bizonyos garanciális szabályok, amikről érdemes még az előtt tájékozódni, hogy elkezdenétek a kezelést. Ha valami nem egyértelmű, inkább kérdezz rá az orvosnál! A tömések, koronák, implantátumok várható élettartama más és más, ezért nem ugyanazok a szabályok érvényesek rájuk. Általában elmondható, hogy minden tömésnek és pótlásnak ki kell bírni azt a “normál” használatot, ami a saját fogaidnak sem árt. Tehát szabad rágni vele, elektromos fogkefével mosni, forró teát inni, fogselymezni stb. Kötelező napi szinten tisztítani, és a fogkövet is rendszeresen eltávolítatni! Ennek elmulasztása akár a garancia elvesztéséhez is vezethet! Nem garanciális viszont az olyan sérülés, ami az ép fogat is károsította volna, mint pl. ha ráharapsz a villára, kavics volt a főzelékben, közlekedési baleset ért, vagy netán verekedtél. A kivehető pótlás elvesztése sem nevezhető garanciális hibának. Hetedik tanácsom ezért: kérdezz rá a garanciára, mielőtt belevágsz a dologba! És tartsd is be a szabályokat 🙂

Hogyan reklamáljak?

Higgadtan. A veszekedés, fenyegetőzés, személyeskedés nem visz a jó irányba, még akkor sem, ha meg vagy győződve az igazadról. Kedvenc mondásaim egyike, hogy több legyet lehet fogni egy csepp mézzel, mint egy hordó ecettel 🙂 Nyolcadik tanácsom: mindig úgy beszélj az orvossal, ahogy te is szeretnéd, hogy beszéljenek veled hasonló helyzetben!

Remélem a tanácsokra sosem lesz szükséged, mert mindig mindennel elégedett leszel 🙂

Kép: Dulifuli (Le Schtroumpf Grognon). Copyright Studio Peyo SA. www.smurfs.com

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük